Sunday, August 9, 2009


"assalamu alaikum, saya nak buat repot"

"repot berkenaan apa tu cik?"


aku pun mula la buka cerita bagaimana kamera digital bengkel aku hilang. kemudian pegawai yang ambil keterangan tu caj RM2 utk repot yang aku buat. "Nanti Sarjan Zakaria akan dtg ke sekolah untuk ambil keterangan. Cik nanti kena cerita semula apa yang cik dah bagitahu kami tadi.". "Ok". Jawabku ringkas.

Hatiku berbelah bahagi bila keluar dari Balai Polis Paroi. Rasa bersalah sebab terpaksa tuduh 2 orang pelajar atas kesalahan mencuri. Rasa risau sebab kata pegawai polis tu "cikgu kena ganti barang yang hilang". Rasa lega sebab tanggungjawab aku pada harta modal dah aku sempurnakan. Rasa letih sebab banyak pula benda nak diuruskan. Ingatkan nak balik awal. Nampaknya aku balik pukul 6ptg lagi.. Dah seminggu macam ni..

Tunggu punya tunggu akhirnya kul 5.15ptg sampailah sarjan yang dimaksudkan. Ingatkan semua polis ni garang. Rupanya sarjan ni baik. Muka pun tak bengis..dari air muka dia aku rasa umurnya 45+

Pagi esok datang 3 pegawai polis lain ke bengkel aku. Sebelum datang diorang dah bagitahu tujuannya nak bawa tertuduh ke balai. Tetiba aku rasa kesian kat budak yang mencuri tu... Kemudian Cyril (bukan nama sebenar) pun kena cekup pergi balai. Kayup (bukan nama sebenar) tak datang sekolah. Terpaksalah abang2 polis tu pergi rumah Kayup.


"Puan, kami dah dapat barang tu" berita gembira tu diterima jam 2.30ptg. Cepat betul polis ni buat kerja. Tak sampai 24 jam dari waktu aku buat repot, barang curi tu diorang dah dapat. Alhamdulillah..


Sekarang pencuri2 tu masih duduk dalam lokap. Aku rasa SPM nanti diorang jawab dalam lokap..apa2 pun diharap Cyril dan Kayup dapat belajar sesuatu daripada peristiwa ini.

No comments:

Post a Comment