Saturday, July 25, 2009

Makan semut

"Akai tak dak!" sambil menyapu sisa jajan yang bertaburan di atas lantai..

"Marah betul pak cik ni nampaknya", kataku dalam hati. Kalau aku jadi pakcik ni, lagi kesat kata-kata yang aku akan keluarkan. Tapi sebenarnya isu yang menjadi kemarahan tidak sebesar mana. Setakat nampak anak bujang kesayangannya menatang jajan di tangan yang penuh dengan semut, di mulutnya pula ada beberapa ekor semut tanpa mengetahui konfem ke kanak-kanak tu dah tertelan semut? Marahkan anak yang baru berumur 2 tahun setengah memang tak logik. Jadi 'akai tak dak' yang dilemparkan tu ditujukan khas buat ibu kanak-kanak tu. Aku la tu. Hampeh!

Ah, dia yang baru balik dari Seremban tiba-tiba masuk ke rumah, tak tahu hujung pangkal cerita terus buat aku naik darah. Sabar, sabar...Rasul pernah bersabda (lebih kurang maksudnya) "kalaulah ada manusia yang boleh menyembah manusia, akan ku minta isteri menyembah suami" begitulah agungnya seorang suami.

Berbalik cerita tadi, sebenarnya aku tengah surfing http://www.dcckmona.com/friends/news.php ruangan pojok 'di celah-celah kehidupan (DCCK)' dalam bentuk blog. Aku memang peminat setia ruangan pojok DCCK tu. Jadi mata aku memang tak lekang tengok setiap baris yang dibaca. Bila anak aku dengar bunyi motor ayahnya, dia pun meluru ke pintu. Kemudian "cemut, cemut!" kata Syazwan. Aku yang surfing dalam bilik tadi buat tak tahu je..ingatkan Syazwan nampak semut. Apalah, nampak semut pun jakun.. Tiba-tida terdengar orang buka pintu bilik dengan kasar. Terus aku kena marah biarkan anak makan semut..hehe..

No comments:

Post a Comment