Friday, July 3, 2009

Pilih antara dua, nak dikorbankan atau berkorban?


Tak sangka perbualan kosong aku dengan jiran sebelah membuatkan aku berfikir panjang. Kata-katanya penuh semangat dan sarat dengan nasihat. Pada mulanya dia sengaja bertanya berapa lama tempoh berkahwin baru dikurniakan anak. Aku pun mulalah bercerita sejarah perkahwinan aku yang baru masuk 2 tahun setengah..


Dalam pada aku bercerita dia bingkas bangun dan mengambil sudu, garfu, piring, mangkuk dan cawan..lalu dipotongkan kek dan disuakan pada aku. "Terima kasih" ucapku ringkas. Terkejut bercampur segan pun ada bila dilayan sebegitu. Ye lah, sebelum ni aku cuma bertegur sapa bila berselisih je. Tak sangka pula bila pertama kali bertandang ke pendidikan khas, dia begitu ramah dan melayan aku betul2 macam tetamu di rumahnya sendiri.


Hati berbisik "agaknya macam ni dia melayan suami". Mesti sejuk hati suami diperlakukan sebegitu..Tambahan pula bila lihat wajahnya yang ayu, walaupun tak bermekap cukup dengan secalit gincu sudah memadai untuk menyerlahkan kecantikannya yang asli. takde sekelumit perasaan negatif pun yang dapat dilihat dari air mukanya.


"Kata orang tua-tua perempuan ni senang nak masuk syurga. Yang penting kita utamakan suami dalam apa2 hal pun. Ingat, syurga di bawah tapak kaki suami". Nasihatnya bagaikan seorang penceramah bebas, lengkap dengan air muka dan gerak tangan seolah memberi amaran. Tang tu aku setuju. Tapi bila dia kata kerjaya adalah perkara nombor dua, nombor satu adalah keluarga hah tang tu aku tak setuju lalu berlakulah sedikit perbahasan. Sebab aku dah pernah rasa betapa susahnya nak cari kerja..cuma tak susah nak cari suami.hehe


Seorang kakak senior menambah, you all ni kira baru lagi di alam rumahtangga. Akak dah 20 tahun berumahtangga, lepas 10 tahun baru faham sikap suami sebenarnya. Pada suami, perasaan kita, hati kita, cerita kita, sedih kita, gembira kita langsung takde apa2 erti bagi dia. Memang takde tempat nak mengadu. Menangislah kau sorang2.


Yang penting bagi dia ialah cerita dia, kegemaran dia, hal dia, semua yang menggembirakan hati dia..Balik kerja rumah mesti bersih, makanan mesti terhidang atas meja, anak2 mesti dah terurus. Dia peduli apa kita penat ke, sakit ke, sedih ke..yang penting balik rumah dia nak ketenangan. Pulak dah.. Kaum isteri pun terpaksalah jadi pelakon. Depan suami mesti bermuka manis, mesti berhias, meski hati di dalam hanya tuhan saja yang tahu..


"Habis tu, kalau dia tak nak dengar cerita kita, apa yang nak diborakkan?"aku bertanya. "Kita tanya tentang benda2 yang dia nak dengar je. Cerita tentang diri dia, minat dia, kegemaran dia".


Lagi satu, kakak senior menambah, emak dia berpesan, perempuan ni kalau tak nak dikorbankan, mestilah sanggup berkorban. Korbankanlah keegoan kita, kebahagiaan kita, segala kepentingan kita dan abdikan diri sepenuhnya kepada suami..Itu yang aku fikirkan hingga kini.


No comments:

Post a Comment